Buenos Aires

29 mei 2014 - Curitiba, Brazilië

Nadat ik in Buenos Aires was aangekomen heb ik de eerste dagen vooral besteed aan het verkennen van de verschillende wijken. Mijn hostel organiseerde wandelingen door de verschillende wijken. Zo ging ik de eerste dag naar La Boca, waar ik het voetbalstadion van Boca Juniors heb bezocht en naar El Caminito ben geweest. El Caminito is een van de bekendste straten van Buenos Aires, vooral vanwege de gekleurde huizen. In deze straat zijn veel kunstenaars en ook wordt hier op straat de tango gedanst. De volgende dag ben ik naar La Recoleta geweest. Waar La Boca een echte volksbuurt is, waar ook veel armoede heerst, is La Recoleta een stuk rijker. Vooral bekend hier is de begraafplaats van La Recoleta. Om hier begraven te worden moet je maar liefst 250 duizend dollar betalen, wat tot resultaat heeft dat alleen de elite hier begraven ligt. De graven zijn dan ook erg groots en indrukwekkend, met als bekendste graf dat van Evita Peron.

De volgende twee dagen ben ik op eigen houtje het centrum en Palermo gaan bekijken. De architectuur in het centrum is erg mooi en erg Europees. Hierom wordt Buenos Aires ook wel het Parijs van het zuiden genoemd. Palermo is een erg groene wijk met enorme parken. Ik bezocht deze wijk op zaterdag, waardoor er erg veel activiteit was. Na mijn bezoek aan Palermo ben ik ´s avonds met een aantal mensen uit mijn hostel naar een tangoshow geweest. De avond hier begon met een tangoles, waarin we de basis van de tango leerden. Nou is dansen niet echt mijn hobby, dus was ik blij dat we snel aan tafel mochten voor het diner, dat ook onderdeel was van de avond. Nadat we gegeten hadden was het tijd voor de show, het hoogtepunt van de tango. In een aantal bedrijven werd de geschiedenis van de tango gedemonstreerd. Er was een band die live speelde en af en toe was er ook nog een zanger die zong. Vooral de dansers waren erg indrukwekkend, de snelheid van de dansen was ongelooflijk.

Zondag was een volgend hoogtepunt van mijn bezoek aan Buenos Aires. Ik ben naar een voetbalwedstrijd tussen River Plate en Quilmes geweest. Ik had al van veel mensen gehoord dat een wedstrijd bezoeken iets is dat je niet moet missen als je de mogelijkheid hebt. Dit was echter niet zomaar een wedstrijd. Het was de laatste wedstrijd van het seizoen, waarin River bij winst kampioen zou worden. Met een grote groep vertrokken we naar het stadion, waar we ruim twee uur vantevoren aankwamen. Toen al was het vol met fans rondom het stadion. Gelukkig was het in het stadion nog niet erg druk en konden we nog met z´n allen bij elkaar zitten. Langzaam maar zeker kwam er steeds meer sfeer in het stadion. Een uur voordat de wedstrijd begon zat het stadion al vrijwel vol en werd er veel gezongen. Tijdens de wedstrijd zelf stonden we meer dan dat we zaten. Al snel werd er ook gescoord door River Plate, waarna het hele stadion uit zijn dak ging. Ook een tweede doelpunt volgde nog in de eerste helft. In de rust besloot ik even naar de wc te gaan. Dit kostte vrij veel moeite vanwege de drukte, maar wat ik niet verwacht had, was dat het onmogelijk zou zijn om terug te komen naar mijn stoel. De hele trap stond vol met mensen die weigerden om mensen terug omhoog te laten gaan. Hierdoor moest ik gedwongen de wedstrijd van onderaan de trap bekijken. Er stonden vrijf rijen mensen voor me, waardoor ik helaas de drie goals in de tweede helft heb gemist. De sfeer was er echter niet minder om en gelukkig was ik ook iemand anders van onze groep tegen gekomen met hetzelfde probleem. Na de 5-0 overwinning was het tijd voor de huldiging. De beker werd uitgereikt en de spelers werden het stadion rondgereden in een bus. Ook was er nog een grote vuurwerkshow. Gelukkig konden we ook makkelijk de rest van de groep weer terugvinden om terug te gaan naar het hostel. Op de weg liepen overal mensen rond met vlaggen en reden auto´s met vlaggen uit het raam.

De laatste twee dagen in Buenos Aires ben ik vanuit het centrum naar een hostel in Palermo gegaan voor een wat andere omgeving. Ik heb deze dagen vooral rustig aangedaan, voordat ik verder ging  naar Uruguay.