Patagonië (1)

7 april 2014 - Ushuaia, Argentinië

Na een korte stop in Salta in het noorden van Argentinië, ben ik meteen doorgereisd naar het uiterste zuiden. Na ruim vijf uur vliegen en een tussenstop in Buenos Aires, kwam ik aan in de zuidelijkste stad ter wereld: Ushuaia. Toen ik het vliegveld uitkwam was het wel even wennen aan het weer. Het was behoorlijk kouder dan in Salta en het regende. De rest van de dag bleef het ook veel regenen en aangezien het ook al tegen het eind van de middag liep, heb ik vandaag alleen de stad wat verkend.

De volgende dag was het weer compleet anders. Het was stralend weer, dus tijd om wat te gaan doen. Nadat ik 's ochtends nog wat meer heb rondgelopen door de stad, ben ik 's middags met een boot het Beaglekanaal opgegaan. We voeren eerst naar wat kleine eilandjes in de baai van Ushuaia. Hier waren grote groepen aalschovers en zeeleeuwen te zien. Vervolgens voeren we verder het kanaal in voor het hoogtepunt van de trip: de pinguïns. We bleven hier een tijdje liggen zodat we wat foto's konden maken van de tientallen pinguïns die hier zaten. Hierna gingen we weer terug naar Ushuaia.

De dag na de boottocht ben ik naar het Tierra del Fuego Nationaal Park geweest. Hier heb ik een wandeling gemaakt. De uitzichten op de met sneeuw bedekte bergen waren prachtig. De wandeling zelf was ook mooi, door de bossen van Vuurland, de paden waren alleen wat modderig.

De modder in het Nationaal Park stelde niks voor bij de hoeveelheid modder op weg naar Laguna Esmeralda, een wandeling die ik de volgende dag merkte. Ik was ook nog eens vergeten om mijn goede wandelschoenen aan te doen, dus met kletsnatte voeten in mijn sportschoenen wandelde ik door de blubber. Gelukkig werden we ook hier weer beloond met een prachtig uitzicht.

De laatste dag in Ushuaia heb ik nog een laatste wandeling gemaakt. Dit keer de bergen in naar de Martial Gletsjer. Ook dit was weer een mooie wandeling, gedeeltelijk door de sneeuw dit keer en met een prachtig uitzicht over Ushuaia en het Beaglekanaal. De gletsjer zelf stelde naar mijn mening niet zo heel erg veel voor.

Vanuit Ushuaia ben ik via een dag in Punto Arenas doorgegaan naar Puerto Natales in Chili. Vanuit hier kun je het Torres del Paine Nationaal Park bezoeken. Ikzelf heb een dagtrip naar dit park gemaakt. We maakten talloze stops bij uitzichtpunten met geweldige uitzichten over de woeste Patagonische bergen en gletsjers. Ook maakten we nog een aantal stops bij meertjes en watervallen. Tenslotte stopten we nog bij een archeologische opgraving. Hier waren skeletten gevonden van Mylodons, reusachtige luiaards die zo'n 10.000 jaar geleden zijn uitgestorven.

Morgen vervolg ik mijn verblijf in Patagonië in El Calafate, wat weer in Argentinië ligt. Hier ga ik een enorme gletsjer, de Perito Moreno, bezoeken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dukkie:
    8 april 2014
    Goede reis verder. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
  2. Sjoukje:
    Ik sluit me aan bij Dukkie. Geniet nog even in Patagonie . Liefs Sjoukje
  3. Kees:
    8 april 2014
    geweldig , Peter wat een avontuur ............super dat je dit doet :)
  4. Angelique:
    12 april 2014
    Ik ben zo jaloers (in de goede zin). Dit kunnen ze je nooit meer afpakken. Nog heel veel reisplezier. Liefs Angelique
  5. Aris:
    15 april 2014
    geweldig peter. Globetrotter. Lekker genieten hoor.