Patagonië (2)

21 april 2014 - Pucón, Chili

Vanuit Chili ben ik weer terug gegaan naar Argentinië, naar El Calafate. Dit is een redelijk klein stadje dat vooral erg in trek is bij toeristen vanwege de nabijgelegen Perito Moreno gletsjer. Dit was voor mij dan ook de hoofdreden om hier naartoe te gaan. Na eerst een dagje rustig aan het dorp wat verkennen, was het op mijn tweede dag in El Calafate tijd voor het bezoek aan de gletsjer. De Perito Moreno gletsjer is zo'n vier kilometer breed en op 800 meter afstand is een netwerk van loopbruggen aangelegd waarvandaan je een mooi uitzicht op de gletsjer is. Het bijzondere aan de gletsjer is dat hij constant in beweging is, per dag beweegt hij zo'n twee meter. Hierdoor vallen er constant enorme blokken ijs van de gletsjer. Vooral later op de middag gebeurde dit veel. Met veel lawaai en geweld vallen er stukken ijs in het water. Ik heb ruim zes uur rondom de gletsjer doorgebracht.

De bedoeling was om de volgende dag meteen door te reizen naar El Chaltén, maar door een landelijke staking reden er geen bussen en moest ik noodgedwongen een extra dag in El Calafate blijven. El Chaltén is een nog kleiner dorp dat vooral bekend is door de Mount Fitz Roy en de wandelingen in de omgeving. Ik ben hier twee dagen geweest en heb twee prachtige wandelingen gemaakt. De eerste dag ben ik zo'n zeven uur onderweg geweest. Ik ben naar Laguna Torre geweest, waar een mooi uitzicht is op de Cerro Torre. De tweede dag ben ik zelfs ruim acht uur onderweg geweest en hierin heb ik de Laguna de los Tres bezocht. Vanaf hier is er een mooi uitzicht op de Fitz Roy.

Vanuit El Chaltén ben ik weer terug gegaan naar El Calafate, om vanaf daar 28 uur in de bus te zitten naar Bariloche. Hier verbleef ik in volgens hostelworld het beste hostel van Argentinië. Hier ben ik het volledig mee eens! Het is in elk geval het hostel met het beste uitzicht. Het hostel is op de tiende verdieping van een groot flatgebouw. Hiervandaan heb je een geweldig uitzicht over de prachtige omgeving van Bariloche. Ik heb vanuit Bariloche naar de Cerro Campenario geweest. Dit schijnt volgens National Geographic een van de beste tien uitzichten ter wereld te zijn, maar ik heb deze lijst niet kunnen vinden. Ik kan me wel goed voorstellen dat als deze lijst bestaat, dit uitzicht erin staat want het is inderdaad erg mooi. Ook heb ik hier het Circuito Chico gefietst. Een rondje van slechts 25 kilometer, maar toch behoorlijk zwaar doordat het constant op en af gaat (en soms ook best steil).

Bariloche is geobsedeerd door chocolade. Met Pasen hebben ze er een chocoladefeest waarbij ze zowel het grootste paasei als de langste chocoladereep ter wereld proberen te maken. Het paasei weegt zo'n drie ton en de chocoladereep was 130 meter lang. Ik was erbij toen deze reep werd gemaakt en heb zelfs een stukje ervan kunnen proeven (was erg lekker)!

Na Bariloche ben ik via een nacht in San Martín de los Andes doorgereisd naar Pucón. Hierover zal ik binnenkort wel weer een nieuw stukje schrijven.

1. Sjoukje:
    hoi Peter,
    hartstikke leuk om je belevenissen weer te lezen en jou zo te volgen. en je beleeft nogal wat. veel indrukken lijkt ons.
    wel prachtig. pannenkoek lekker gesmaakt? heel goede reis verder, benieuwd naar je verdere plannen. liefs van je tantes.
  2. SytsKees:
    22 april 2014
    Tjonge Peter, wat weer een activiteiten. Wat zal je in Nederland makkelijk kunnen wandelen: lekker vlak en zo. Straks moet je nog afkicken :) ik vind het geweldig dat je nog steeds weer nieuwe bestemmingen bedenkt. Supermooi.
  3. Peter Peereboom:
    22 april 2014
    Ik heb inmiddels ook eindelijk weer eens wat foto's kunnen uploaden. Eerst de meest recente van afgelopen maand. Ik zal kijken of ik deze week ook nog wat oudere foto's online kan zetten.
  4. Geke:
    25 april 2014
    Hé Peter, leuk om er ook wat foto's bij te zien. Ik zoek regelmatig op google om wat te bekijken waar je bent maar om de fot's van je eigen hand te zien helemaal leuk. Ik vind het erg mooie foto's en je hebt niet eens een heel bijzonder toestel dan moet je gewoon een hele goede fotograaf zijn. ;-) Geniet nog maar lekker verder!!!